Tisztelt Közgyűlés!
A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 32. § (2) bekezdésének k) pontja szerint a települési képviselő a törvényben foglaltaknak megfelelően köteles kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, akiknek évente legalább egy alkalommal tájékoztatást nyújt képviselői tevékenységéről.
A fenti rendelkezés végrehajtása érdekében az Érd Megyei Jogú Város Önkormányzatának Közgyűlése és szervei Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 31/2014. (XI.26.) önkormányzati rendelet 46. § (2) bekezdése előírja, hogy a képviselői munkáról szóló tájékoztatót a képviselőnek írásban be kell nyújtani a Közgyűlésnek.
A képviselői munkámban meghatározó, hogy listán és nem egyéni választókerületben kerültem megválasztásra. Ebből adódóan képviselői tevékenységem nem korlátozódik egy választókerület lakóinak érdekképviseletére, tevékenységem kiterjed a város egészére. Ugyanakkor az természetes, hogy érzékenyebben reagálok a szűkebb környezetemet érintő kérdésekre, az ott felmerülő problémákra.
A Közgyűlés munkáját és légkörét alapvetően meghatározta, hogy ebben az évben parlamenti választások voltak és a következő évben két választás is előttünk van. Az országot átható gyűlöletkampány alól a Közgyűlés sem tudta kivonni magát. Az elmúlt években többször került olyan előterjesztés a Közgyűlés elé, amelynek célját nem tudom másként értelmezni, mint a gyűlölet szítására, az érzelmek felkorbácsolására irányuló törekvést. Ez évben a Soros terv elítélésére került sor. A Soros elleni kampánynak volt, van egy antiszemita felhangja, bárhogy is tagadták, tagadják a kampány szervezői. Elegendő, ha a Soros elleni kampány egyetlen emberben kelt félelmet, idézi fel a holokauszt és az azt megelőző zsidó ellenes állami intézkedések emlékét, illetőleg váltja ki a zsidóellenességet a gyűlöletre hajlamos emberekben. Ezen az sem segít, hogy a kormány jó kapcsolatokra törekszik Izrael állam vezetésével és egyes zsidó szervezetekkel, a város vezetői megjelennek zsidó ünnepen. Annak megítélése, hogy Magyarországon van-e antiszemitizmus vagy sem, nem az izraeli miniszterelnök kompetenciája, erről a hazai zsidóságnak kell véleményt alkotnia. A gyűlöletkampányoknak megvan az a sajátossága, hogy megosztják, kettészakítják a társadalmat, az ország, a város lakosságának egy jól meghatározott részét kirekesztik az egységes magyar nemzetből.
A 2018-os év a Közgyűlésben és a bizottságokban nem sokban különbözött az előző években tapasztaltaktól. A hangnem 2015 végén, 2016 elején kezdődő eldurvulása változatlanul jelen van a Közgyűlésben és ebben polgármester és az alpolgármesterek játszanak meghatározó szerepet. Ez sokszor elmegy a baloldali képviselők személyes megtámadtatásáig. Ez utóbbiakra még csak reagálni sincs mód a közgyűlésen (az SZMSZ nem teszi lehetővé).
A baloldali képviselők, így én is rendszeresen találkozunk a város vezetés azon állításával, hogy a költségvetés és módosításai, valamint a zárszámadás elutasításával eláruljuk a várost, illetve lakóit azáltal, hogy nemet mondunk a költségvetésben megjelenő fejlesztésekre.
Ezt a hangzatos érvelést megszoktuk. Úgy látszik ismételten, nem először és feltehetően nem utoljára kell elmondani – és erre a jelen beszámoló jó alkalom – hogy a város vezetése ilyenkor valótlanságot állít. Pontosan tudja, hogy a konkrét fejlesztések ügyében igennel szavaztunk, néhány kirívó esetet leszámítva. Ez a Közgyűlések jegyzőkönyveiből egyértelműen megállapítható. Amire nemet mondtunk és mondunk a jövőben is, az a költségvetés és annak módosításai. A költségvetés, az abban megjelenő prioritások kifejezik azt, hogy a város vezetése mit gondol a politikáról, várospolitikáról. Ebben értelemszerűen vannak különbségek, a melyek az eltérő értékrendünkből következnek.
A költségvetés elutasításának van egy másik, ugyancsak el nem hanyagolható oka. A város vezetése az eddigiekben elutasította minden olyan kezdeményezésünket, amely a költségvetés érdemi megvitatásának feltételeit biztosította volna.
Amit a város vezetése tesz, az álláspontom szerint az ellenzék minden áron való hiteltelenítésére irányuló törekvés megnyilvánulása, azaz politikai szélhámosság, másképp fogalmazva politikai sarlatánság.
A Közgyűlés munkájában az egyik központi téma – érthető módon – városunk részvétele a Modern Városok Programban. Ennek keretei között jelentős fejlesztések valósulhatnak meg városunkban. A fejlesztésekre vonatkozó konkrét döntések szinte mindegyikében, ahogy azt az előzőekben kifejtettem, igennel szavaztam. Amikor nem, annak nyomos oka volt. Az örömteli, hogy óvodák, bölcsődék egészségügy intézmények újultak meg, illetve újak épültek. A program folytatásában további, nagy léptékű fejlesztések megvalósulására kerül sor. Az örömteli, hogy a fejlesztések megvalósításához az állam forrást biztosít, azonban egyes esetekben változatlanul kérdésesnek érzem az üzemeltetés kérdését.
A legutóbbi Közgyűlés napirendjén szerepelt a HÉSZ módosítása. Ennek tárgyalása során azért nem tudtuk megszavazni az előterjesztést, mert a három elkülönült területre vonatkozó változtatást egy határozati javaslatban terjesztette elő a polgármester, s az önálló határozatokra vonatkozó javaslatot elvetette a város vezetése és a Közgyűlés. Ez azt eredményezte, hogy az egyébként támogatható módosításokat sem tudtuk megszavazni.
Örömmel fogadtam, hogy Fenyves-Parkvárosban felépült és megkezdte működését az új óvoda. Az öröm azonban nem volt teljes. Az óvoda megnyitásakor a szükséges bútorok, játékok, berendezési tárgyak hiányoztak, beszerzésükre késedelmesen került, illetve kerül sor. Az óvoda tömegközlekedéssel való megközelítése sem megoldott, jó egy évig nem is lesz az. E problémákra a Közgyűlésen felhívtam a város vezetését és rákérdeztem az okokra. A válaszok nem igazán voltak meggyőzőek.
Ugyancsak a közgyűlés elé került a HÉSZ-nek az egykori lőtérrel összefüggő módosítása, a lőtér első 5 hektáros részének lakóterületté való átminősítése, illetve az ezt megelőző egyeztetési folyamat lezárása. A város vezetése az egyeztetési folyamat részeként lakossági fórumot hívott össze alkalmatlan időpontra és helyszínre. A Közgyűlés októberi ülésén javasoltam, hogy az egyeztetési folyamat ne kerüljön lezárásra, hanem azt megelőzően kerüljön sor egy valós lakossági fórum megtartására.
Az ez évi képviselői munkám sikerének tartom, hogy a második lakossági fórum összehívását sikerült elérnem, illetve azt, hogy a fórumon az érdekelt lakosság szép számmal jelent meg, fogalmazta meg kérdéseit, kétségeit, fejtette ki álláspontját. A fórum résztvevőinek álláspontját figyelembe véve a polgármester úgy döntött, hogy a lakópark kérdését leveszi a napirendről.
Két bizottságnak, a Köznevelési és Művelődési, valamint a Sport és Ifjúsági Bizottság munkájában veszek részt. Mindkét bizottság munkájában folyamatosan dolgozom.
A Közgyűlésen a költségvetés tárgyalásakor ismételten felvetettem a költségvetés két fordulóban való tárgyalásának szükségességét. Az erre vonatkozó javaslatomat a polgármester elutasította, kijelentve, hogy ameddig ő a polgármester, addig nem lesz kétfordulós tárgyalás. Voltak olyan kezdeményezésim, amelyek hozzászólás vagy kérdés formájában kerültek felvetésre, és amelyekkel az esetek többségében érdemi változást nem sikerült elérnem.
A Közgyűlésen több-kevesebb rendszerességgel felvetettem a közlekedéssel kapcsolatos gondokat. Nem vitatva az e téren történt kedvező változásokat, egy dolgot emelek ki: változatlanul elfogadhatatlannak tartom, hogy van a városnak olyan része, amely este 10 óra után tömegközlekedéssel nem érhető el. Az embernek olyan érzése van, mintha a város vezetése alapkövetelménynek tekintené a gépkocsi meglétét. A probléma különösen éles azok esetében, akik a munkából hazajövet a késői órákban rövidebb vagy hosszabb gyaloglásra kényszerülnek. És hasonló helyzetben vannak azok a fiatalok vagy idősebbek, akik néha napján szeretnének eljutni egy színházba, hangversenyre. De az is elfogadhatatlan, hogy idős emberek csak átszállással tudnak eljutni a háziorvosi rendelőbe. Mindezeket figyelembe véve aggályosnak tartom, hogy a város vezetése változatlan feltételekkel kötött szerződést a Volánbusszal két éves időtartamra a helyi közlekedés biztosítására.
A Közgyűlésen történtek számos esetben felhívják arra is a figyelmet, hogy a város vezetése a maga által kidolgozott és előterjesztett szervezeti és működési szabályzatot nem képes maradéktalanul betartani, a város vezetése rendszeresen átlép az általa elfogadtatott jogszabályi előírásokon. Mert megteheti, tehát meg is teszi.
A lakossági fórumok közül azokon, amelyek a közvetlen lakókörnyezetemet érintik részt vettem és veszek. Ugyancsak részt vettem és veszek a bizottsági munkámhoz kapcsolódó rendezvényeken. A civil szervezetekkel való kapcsolatom esetleges. A városi ünnepségeken általában jelen vagyok, kivéve azokat, amelyek tartalmukat, értékrendjüket tekintve vállalhatatlanok számomra. Az ünnepségek közül, amelyen jelen voltam, kiemelem a pedagógus napi ünnepséget.
Az év folyamán – a korábbi évekhez hasonlóan – részt vettem a roma kulturális nap rendezvényén.
A lakossággal, a választópolgárokkal való kapcsolattartás érdekében 2015. elején elindítottam egy képviselői facebook oldalt. Ezen az oldalon rendszeresen beszámolok képviselői tevékenységemről, a Közgyűléseken történő megszólalásaimról, a sajtótájékoztatókról és egyéb képviselői megnyilvánulásaimról érdeklődés folyamatosan tapasztalható. A képviselői tevékenységem során nyilvánvalóvá vált, hogy az oldalt nemcsak a baloldali választópolgárok olvassák, hanem politikai ellenfeleim (nem ellenségeim) is figyelemmel kísérik.
Az oldalam a következő linken érhető el:
Végezetül egy személyes megjegyzés: Immár négy éves tapasztalat, hogy a Közgyűlés a többség érdektelensége mellett zajlik, s megszólalásra csak a baloldali képviselők által mondottak tudják rákényszeríteni a FIDESZ frakció néhány tagját.
Még egy gondolatot szeretnék megosztani. Tudatosan nem soroltam fel hozzászólásaimat, írásbeli és szóbeli kérdéseimet. Nem leltárt akartam készíteni, tettem a kötelességemet, mert az a dolgom.
Érd, 2018. december 14.
Dr. Havasi Márta