Magyarország Parlamentjének és Kormányának döntése nyomán 2025 évtől jelentős mértékben átalakul a digitális ügyintézés, amely a hazai közigazgatás szinte minden szintjét, így az önkormányzati ügyintézést is érinti.
Ennek megfelelően Tisztelt Ügyfeleink „DÁP” mobilalkalmazással, illetve „Ügyfélkapu+” szolgáltatással tudnak majd az állami és az önkormányzati elektronikus rendszerekbe ügyintézés céljából belépni.
Jellemzően ma az ügyfelek Központi Azonosítási Ügynök (KAÜ) azonosítást követően léphetnek be az elektronikus felületekre, ám a leggyakrabban használt, az utóbbi években megszokott Ügyfélkapu-bejelentkezés 2025. január közepén megszűnik, így érdemes előre igénybe venni a jelzett szolgáltatások valamelyikét!
Kérjük, hogy olvassák el a tájékoztatót: Állami és piaci szereplőknek - Digitális Állampolgárság Program (DÁP)
A program részeként az állami és piaci szervezetek számára szakaszosan elérhetővé válnak az állampolgárok ügyintézési feladatait megkönnyítő, egységes keretszolgáltatások és a Digitális Állampolgárság Szolgáltató tervezést támogató szolgáltatásai.
1.) DÁP mobilalkalmazás
A program kulcsa az ún. „DÁP” mobilalkalmazás. Regisztráció után az ügyfél ezzel az alkalmazással intézheti majd az ügyeket, közte a helyi adóügyeket is. Elektronikusan konkrét ügyeket csak akkor lehet intézni, ha az ügyfél azonosítja magát, azaz valamilyen módon az elektronikus ügyintézési rendszerbe bejelentkezik. Az alkalmazással felhasználónév és jelszó nélkül, QR-kód beolvasásával lehet belépni például: a Magyarorszag.hu-ra, az EESZT-be, az eSZJA-ra, az Elektronikus Önkormányzati Portál-ra, vagy az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás-ra (ONYA) és a többi állami szolgáltatásba.
További részleteket itt olvashatnak bővebben az érdeklődők:
A mobilalkalmazásról - Digitális Állampolgárság Program (DÁP)
A digitális állampolgárságról - Digitális Állampolgárság Program (DÁP)
Állami és piaci szereplőknek - Digitális Állampolgárság Program (DÁP)
A természetes személy felhasználói profiljának használata aktiváláshoz kötött. A digitális állampolgárság a felhasználói profil felhasználó által kezdeményezett aktiválásával jön létre. Kormányrendelet eltérő rendelkezése hiányában az aktiválást követően úgy kell tekinteni, hogy a felhasználó valamennyi digitális térben intézhető ügy esetében akként rendelkezett, hogy a DÁP tv. szerint kíván szolgáltatást igénybe venni.
A DÁP mobilalkalmazással e-mail cím és jelszó megadása nélkül jelentkezhet be az azonosítást kérő a különféle elektronikus felületekre, így az Elektronikus Önkormányzati Portál Nyitólap - E-Önkormányzat Portál weboldalára is.
Ha még nem rendelkezik DÁP mobilalkalmazással, regisztráljon, mert csak ezután használhatja a szolgáltatást.
2.) Ügyfélkapu+ szolgáltatás
2022. júniusától elérhető az emelt szintű kétfaktoros azonosítási szolgáltatás, az Ügyfélkapu+. A kétlépcsős azonosítás emelte az elektronikus azonosítás biztonsági szintjét és támogatta a biztonságtudatos felhasználók, illetve szolgáltatók igényeit. A szolgáltatást – ügyfélkapus bejelentkezést követően - az Ügyfélkapu felületén rendelheti meg az Ügyfél az Ügyfélkapu+ igénylése funkcióra kattintva.
A szolgáltatás megrendeléséhez egy mobil eszközre (telefon, táblagép), egy, a mobil eszközre telepített hitelesítő alkalmazásra és Ügyfélkapu azonosításra van szüksége, tehát fontos, hogy már rendelkezzen ügyfélkapus regisztrációval.
Amennyiben sikeresen megrendeli a szolgáltatást, a továbbiakban a KAÜ-s azonosítást használó szolgáltatásokra az Ügyfélkapu+ gombra kattintva jelentkezhet be ügyfélkapus felhasználónevének és jelszavának, valamint a hitelesítő alkalmazás által generált egyszerhasználatos kód megadásával.
Az ügyfélkapu regisztrációval, valamint az Ügyfélkapu+ szolgáltatás igénylésével és használatával kapcsolatban további információk a Tudnivalók az Ügyfélkapu- és az Ügyfélkapu+ azonosítással kapcsolatban oldalon, továbbá az Ügyfélkapu, Segítség Súgó menüpontjában tekinthetők meg.
Érd, 2024. november hó
Üdvözlettel:
ÉRD MJV Polgármesteri Hivatal Adóigazgatási Főosztálya