1. Közút
1.1 Érd zajterhelését befolyásoló közlekedési helyzet bemutatása
Érd város belterületén halad át az M7 autópálya, amelyen jelenleg is jelentős forgalom bonyolódik, és a jelenlegi zajárnyékoló falak ellenére is több helyen küszöbérték feletti a zajterhelés. A zajszint túllépés oka, hogy
- a zajárnyékoló falak építése (3. forgalmi sáv építésével egyidőben 2001-2002. évben) óta jelentősen nőtt a forgalom,
- a zajárnyékoló falak építésekor a műtárgyak nem kerültek átépítésre, ezért a műtárgyakra statikai okokból nem lehetett a megfelelő zajvédelmet biztosító zajárnyékoló falat megépíteni, csak reduktorok használata lehetséges
- a zajárnyékoló falak tervezése óta az akkor külterületi beépítetlen területek beépítésre kerültek zajvédelmi tervezés nélkül.
A 7. sz. főút belterületi szakaszán a forgalom nagysága szintén zajpanaszokat okoz.
Az M7 autópályát a centrummal összekötő Iparos út - Bajcsy-Zsilinszky út - Riminyáki út - Diósdi út útvonal is terhelt, mert az autópályáról ez az egyetlen főútvonal a központba.
Érd kisebb útjai (Tárnoki út, Ürmös utca, Kutyavári utca, Felső utca, Fő utca, Duna utca, Pipacs utca, Csaba utca.) keskenyek, beépítettek, útburkolatuk többnyire rossz minőségű.
Összefoglalva megállapítható, hogy
- M7 autópálya melletti területen a zajárnyékoló falak felülvizsgálata szükséges,
- a főutak erősen terheltek,
- magas tranzitforgalom áthalad a településen,
- a közösségi közlekedést a leromlott infrastruktúra, elavult járműpark jellemzi.
1.2. Közúti zaj csökkentésére vonatkozó intézkedési javaslatok
1.2.1. Az elkövetkező 5 évben javasolt intézkedések
1.2.1.1. Hálózatfejlesztés
- M7 autópálya érdi csomópontjának bővítése
- Jelenlegi M7 lehajtó és Iparos út (M7 – Törökbálinti út közötti szakasz) felújítása, bővítése
- Törökbálinti útról nyitandó, Budapest felé irányuló M7 autópálya kapcsolat
- Szovátai, Lőcsei és Szent István utak felújítása, összekapcsolása a Velencei út felé, Szent István híd megvalósítása, Tolmács utca megnyitása a Velencei út felé
1.2.1.2. A forgalomsűrűség csökkentése
a) A tömegközlekedés fejlesztése
A helyi tömegközlekedés fejlesztése jelenleg koncepció szinten áll, még nincs döntés a város részéről, hogy megvalósul vagy marad a jelenlegi formájában. Ha megvalósul, akkor az három ütemben fog megvalósulni 2025-ig.
b) A tömegközlekedés járműveinek felújítása
Célszerű a tömegközlekedés meglévő járműállományát folyamatos korszerűsítésen keresztül fejleszteni.
1.2.1.3. A kopóréteg cseréje
A helyszíni felmérések alapján megállapításra került, hogy Érd közúthálózatán az útburkolat minősége számos helyen nem megfelelő (töredezett, kátyús, stb.).
Az útburkolat kopóréteg cseréjének a költségei nem túl magasak a hatékony zajvédelmi eszközök árához képest, a költség-haszon arány viszonylag magas. Az ellenállás a megvalósítással szemben alacsony.
1.2.2. Zajárnyékoló fal építése
Az M7-es autópálya érdi csomópontja környezetében és azon túl mindkét oldalon javasolandó a zajárnyékoló falak magasítása, vagy azok tetejére hangelnyelő reduktorok elhelyezése:
- bal oldalon a Szövő utcától az érdi lehajtóig
- jobb oldalon az érdi lehajtótól a zajárnyékoló fal végéig (Vereckei utca után)
- bal oldalon az érdi lehajtótól a zajárnyékoló fal végéig (Vereckei utcáig)
Az M6 autópálya környezetében (Felső utca és Júlia utca között) a lakóépületek éjszakai – mértékadó – zajterhelése küszöbérték alatti, ezért ott nem javasoljuk további zajárnyékoló fal építését.
1.2.3. A tervezett intézkedések megvalósítása utáni időszakra vonatkozó javaslatok – intézkedési terv 2. fázis
1. Térségi jelentőségű mellékutak megépítése ((10. sz. főút) Pilisjászfalu –Uny –Tinnye – Perbál - Tök – Zsámbék – Sóskút –Tárnok – Érd – Százhalombatta) jelentős forgalom átrendeződést jelentene
A térségen belüli közúti közlekedés javítása érdekében az Érdet Százhalombattával, Diósddal és Tárnokkal összekötő utak megépítése.
2. A Zámori út – Sóskúti út – M7 autópálya csomópont megépítésével várhatóan csökken a zajterhelés a Diósdi út, Balatoni út mellett.
3. A térségen belüli közúti közlekedés javítása érdekében az M6-os és M7-es autópályákat összekötő út megépítése, valamint az Érdet Százhalombattával Diósddal és Tárnokkal összekötő utak megépítése.
4. A Duna szakasz adta lehetőségek kihasználásának növelése érdekében a vízi közlekedés fejlesztése.
5. Érd tágabb térségében a közösségi közlekedés útvonalainak újragondolása szükséges annak érdekében, hogy a térség mobillá váljon, és a települések közötti együttműködések révén kialakuló, egymást kiegészítő szolgáltatások a lakosság számára könnyen elérhetővé váljanak.
6. A közösségi közlekedés versenyképességének növelése a térségben az intermodalitás és átjárhatóság eszközeinek megteremtésével.
3.3.4.1. Passzív védelem
A 70 dB < Lden < 75 dB zajterhelés tartományba eső csomópontok és főutak környezetében:
Főutak környezetében:
- Iparos út (M7 – Sóskúti út között)
- Bajcsy-Zsilinszky út
- Riminyáki út
- Diósdi út
2. Vasút
2.1. A vasúti zaj csökkentésére vonatkozó intézkedési javaslatok
Érd Megyei Jogú Városában két fővasútvonal található (30a – Budapest-Székesfehérvár, 40a – Budapest-Pusztaszabolcs), amelyek nagy szerepet játszanak a városi zajterhelés kialakulásában.
A 30a vasútvonal felújítást 2013. év végén befejezték, amely mellett a sebességnövelés miatt a lakosság védelmére zajárnyékoló falak létesültek.
A 40a vasútvonal rekonstrukció az elkövetkezendő 5 éven belül kerül megvalósításra. Az átépítés alatt annak forgalmát a 30a vasútvonal fogja átvenni, az így megnövekedett zajterhelés átmeneti lesz.
2.1.1. Javaslatok a vasúti zaj csökkentésére
A 30a vasútvonal melletti zajárnyékoló falainak méretezését a 44/2013 VIBROCOMP munkaszámú szakvéleménye tartalmazza. Érd városában az alábbi szelvényekben létesülnek zajárnyékoló falak az épületek védelmére:
oldal |
kezdő- szelvény |
vég-szelvény |
hossz [m] |
Magasság (m) |
Megjegyzés |
|||||
Jobb |
175+65,03 |
176+32,95 |
68,00 |
4,0 |
kiviteli terv. |
| ||||
Jobb |
176+32,95 |
187+00,95 |
1069,00 |
2,0 |
kiviteli terv. |
| ||||
Jobb |
187+00,95 |
194+ű,98 |
7ű,51 |
2,0 |
kiviteli terv. |
| ||||
Jobb |
194+ű,98 |
197+91,55 |
341,08 |
terep + 3,0 – 4,0 |
kiviteli terv. |
| ||||
Jobb |
200+73,05 |
204+55,28 |
385,32 |
2,0-2,7 |
kiviteli terv. |
| ||||
Jobb |
221+48,57 |
230+01,03 |
860,85 |
3,0 |
kiviteli terv. |
| ||||
Jobb |
230+01,05 |
231+54,77 |
154,09 |
3,0 |
kiviteli terv. |
| ||||
Bal |
175+55,84 |
187+01,00 |
1146,23 |
2,0-2,5 |
kiviteli terv. | |||||
Bal |
187+01,00 |
191+51,95 |
451,60 |
2,0 |
kiviteli terv. | |||||
Bal |
191+51,95 |
197+04,38 |
553,44 |
2,0-3,6 |
kiviteli terv. | |||||
Bal |
201+43,52 |
204+64,19 |
322,ű |
2,0 - 2,5 |
kiviteli terv. | |||||
Bal |
218+79,60 |
221+17,65 |
236,00 |
terep+ 3.5-3,7 |
kiviteli terv. | |||||
Bal |
225+02,14 |
226+49,62 |
149,42 |
2,0 |
kiviteli terv. | |||||
Bal |
226+49,62 |
230+01,22 |
351,98 |
3,0 |
kiviteli terv. | |||||
Bal |
230+01,20 |
231+54,65 |
154,04 |
4,0 |
kiviteli terv. | |||||
A 40a melletti zajárnyékoló falakat az UVATERV Zrt. tervezi. Az általuk adott adatszolgáltatás alapján az alábbi szelvényekben tervezik zajárnyékoló fal elhelyezését:
Oldal |
Kezdő- és végszelvény (hm) |
Hossz
|
Magasság sk fölött (m) |
Megjegyzés | |
bal |
129+ű |
146+90 |
1 730 |
3,00 |
Érdliget P+R parkolója és a peron között |
jobb |
147+10 |
160+ű |
1 330 |
2,ű |
|
bal |
147+25 |
160+ű |
1 340 |
2,ű |
|
bal |
161+20 |
167+ű |
630 |
2,ű |
peron mellett |
jobb |
162+00 |
167+ű |
5ű |
2,ű |
|
jobb |
167+75 |
171+ű |
380 |
3,00 |
bevágás tetején, a 30a vágánya mellett |
bal |
167+75 |
170+ű |
280 |
3,00-4,00-5,00 |
bevágás tetején |
bal |
175+25 |
183+00 |
6ű |
3,00 |
Érd-alsó - Érd áll. összekötő vágányától függ |
jobb |
176+25 |
190+80 |
1 480 |
3,00-3,ű |
állomás kialakításától függ |
Stratégiai zajtérkép felülvizsgálata - letöltés
Mellékletek:
Intézkedési terv - letöltés
Mellékletek: