A Pest Megyei 1. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság (továbbiakban: Választási Bizottság) Csott Károly képviselőjelölt által a Meta Platforms Ireland Limited ellen kampányeszköz korlátozása miatt benyújtott kifogáselbírálása tárgyában meghozta az alábbi

 

határozatot:

 

A Pest Megyei 1. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság a kifogást érdemi vizsgálat nélkül elutasítja.

 

Jelen határozat ellen az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet a meghozatalától számított három napon belül a Nemzeti Választási Bizottságnak címzett, de a Pest Megyei 1. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottságnál (2030 Érd, Alsó u. 1.) személyesen, levélben, telefaxon a 06-23/522-363-as faxszámra vagy elektronikus levélben a valasztas@erd.hu elektronikus címre előterjesztett illetékmentes fellebbezést nyújthat be. A fellebbezést úgy kell benyújtani, hogy az a jogorvoslati határidő lejártáig (legkésőbb 2022. április 2. napján 16.00 óráig) a Pest Megyei 1. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottsághoz megérkezzen.  A fellebbezésnek tartalmaznia kell az érintettségre és a jogszabálysértésre való hivatkozást, a kérelem benyújtójának nevét, lakcímét (székhelyét) és – ha a lakcímétől (székhelyétől) eltér – postai értesítési címét, valamint a kérelem benyújtójának személyi azonosítóját, illetve ha a külföldön élő, magyarországi lakcímmel nem rendelkező választópolgár nem rendelkezik személyi azonosítóval, a személyazonosságát igazoló igazolványának típusát és számát, jelölő szervezet vagy más szervezet esetében a bírósági nyilvántartásba-vételi számát. A fellebbezés tartalmazhatja benyújtójának faxszámát vagy elektronikus levélcímét is. A fellebbezésben új tények és bizonyítékok is felhozhatók. A jogorvoslati eljárás illetékmentes.

 

 

I N D O K O L Á S

 

Csott Károly képviselő jelölt –továbbiakban: Beadványozó - 2022. március 28-án 12 óra 46 perckor a Pest Megyei 1. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottsághoz személyesen kifogást nyújtott be a Meta Platforms Ireland Limited  mint közösségi média szolgáltató – továbbiakban: Szolgáltató – jogszabálysértése miatt. Előadta, hogy a Szolgáltató az Európai Unió tagállamában bejegyzett jogi személy, amely internet alapú, közösségi média (Facebook) szolgáltatási tevékenységet végez. Tevékenysége kiterjed az egész unió területére, így Magyarországra is. A Szolgáltató – nyílt hálózatként – már a politikai kommunikáció legfontosabb platformjává vált, mivel lehetővé teszi pártok és egyéb közéleti szereplők számára, hogy politikai nézeteiket közvetlenül eljuttassák a választókhoz akár ingyenesen, akár fizetett hirdetés formájában. A Beadványozó az országgyűlési képviselők 2022. évi általános választásának kampányidőszaka során, a Mi Hazánk Mozgalom jelölő szervezet jelöltjeként a – többi jelölő szervezethez és jelölthöz hasonlóan – a Szolgáltató által biztosított online megjelenési lehetőséget (Csott Károly országgyűlési képviselőjelölt profil) kampányeszközként, fizetett hirdetés közzétételére  használta a választók közvetlen tájékoztatása céljából. 2022. március 25-én a Szolgáltató – konkrét okszerű indokolás nélkül – korlátozta a fiókját, ezzel a közösség számára elérhetetlenné tette a hozzáférést a hivatkozott profilján közzétett bejegyzéshez és akadályozza a kampányeszköz rendeltetésszerű használatát, így különösen: lehetetlenné tette számára az újabb bejegyzések, hozzászólások közzétételét, nem vehet részt csoportokban,nem indíthat élő adást, nem hirdethet, a bejegyzéseit hátrébb sorolják a hírfolyamban. Ennek igazolására bizonyítékként 7 db képernyőfotót csatolt.

 

A Szolgáltató szerint, a fiókja korlátozásának formális indoka az volt, hogy fizetett hirdetésként  közzétette a mellékelt bejegyzést, amelynek a (konkrétan meg nem jelölt) tartalma  sérti a Szolgáltató (konkrétan meg nem jelölt) alapelveit.  Az inkriminált bejegyzés szöveges tartalma: ,,Mi Hazánk lakossági Fórum Érden – Toroczkai László – A Mi Hazánk kormányfőjelöltje –Csott Károly – A Mi Hazánk mozgalom képviselőjelöltje  (Pest megye 1. vk) – Érd, Dávid u. 4. Festal Étterem és Henessy Club Március 32. (csütörtök), 19:00- Ápr. 3. Magyarország a Magyaroké - Mindenhol lehet a mi Hazánkra szavazni – Mi hazánk a harmadik út –cs. március 31. 19:00-kor lakossági fórum a Mi Hazánk kormányfőjelöltjével.”

 

A jogszabálysértés alátámasztására hivatkozott az Alaptörvény IX. cikkének rendelkezéseire, mely szerint mindenkinek joga van a véleménynyilvánítás szabadságához, továbbá arra, hogy Magyarország elismeri és védi a sajtó szabadságát és sokszínűségét, biztosítja a demokratikus közvélemény kialakulásához szükséges szabad tájékoztatás feltételeit. Megjelölte a Ve. 2. § (1) bekezdését, mely rögzíti, hogy a választási eljárás szabályainak alkalmazása során érvényre kell juttatni a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvét, felhívta továbbá a Ve. 139. § (1) bekezdését, valamint 140. §-át és 141. §-át.

 

Álláspontja szerint a Szolgáltató azzal, hogy a választási kampányidőszakban, az általa szolgáltatott kampányeszköz használatát - anélkül, hogy arra egyértelmű tény- és okszerű indokot adott volna – oly módon korlátozta, hogy azzal megakadályozza a kampánytevékenység folytatását, megsértette a Ve. 2. § (1) e) pontjában meghatározott alapelvet. Álláspontja szerint az Alaptörvény hivatkozott IX. cikkéből levezethető, hogy a demokratikus közvélemény kialakulásához szükséges szabad tájékoztatás érdekében a politikai véleményszabadság fokozottabb alkotmányos védelmet élvez a választási kampányidőszakban.

 

A Beadványozó kérte a Választási Bizottságot, hogy a kifogásnak adjon helyt és a Ve.218.§ (2) bekezdésének megfelelően állapítsa meg a jogszabálysértés tényét és a jogsértőt a további jogszabálysértéstől tiltsa el.

 

A Pest Megyei 1. számú Országgyűlési Egyéni Választókerületi Választási Bizottság (továbbiakban: Bizottság) megállapítja, hogy a kifogás érdemi vizsgálatra nem alkalmas.

A választási eljárásról szóló 2013. évi CLXXXV. törvény (Ve.) 208. §-a alapján kifogást a választásra irányadó jogszabály, illetve a választás és a választási eljárás alapelveinek megsértésére (a továbbiakban együtt: jogszabálysértés) hivatkozással a központi névjegyzékben szereplő választópolgár, jelölt, jelölő szervezet, továbbá az ügyben érintett természetes és jogi személy, jogi személyiség nélküli szervezet nyújthat be.

A Ve. 218. § (1) bekezdése kimondja, hogy a választási bizottság a kifogásról a rendelkezésére álló adatok alapján dönt.

A Ve. VIII. fejezete a médiaszolgáltatók választási kampányban való részvételét szabályozza, az ő tevékenységük tartozik a Ve. hatálya alá. A Ve. 151. § (1) bekezdése a médiaszolgáltatók kampányban való részvételével, a médiaszolgáltatással kapcsolatos kifogás elbírálására biztosít hatáskört a választási bizottságok részére.

A médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 2010. évi CLXXXV. (Mttv.) törvény 203.§ 40. és 41. és 47. pontja alapján:

„40.  Médiaszolgáltatás: az Európai Unió működéséről szóló szerződés 56. és 57. cikkében meghatározott, önálló, üzletszerűen - rendszeresen, nyereség elérése érdekében, gazdasági kockázatvállalás mellett - végzett gazdasági szolgáltatás, amelynek, illetve amely egy elválasztható részének elsődleges célja, hogy egy médiaszolgáltató szerkesztői felelősségi körébe tartozó műsorszámokat tájékoztatás, szórakoztatás vagy oktatás céljából a nyilvánossághoz eljuttassa valamely elektronikus hírközlő hálózaton keresztül.    

41.  Médiaszolgáltató: az a természetes vagy jogi személy, aki vagy amely szerkesztői felelősséggel rendelkezik a médiaszolgáltatás tartalmának megválasztásáért, és meghatározza annak összeállítását. A szerkesztői felelősség a médiatartalom kiválasztása és összeállítása során megvalósuló tényleges ellenőrzésért való felelősséget jelenti, és nem eredményez szükségszerűen jogi felelősséget a médiaszolgáltatás tekintetében. 

47. Műsorszám: hangok, illetve hangos vagy néma mozgóképek, állóképek sorozata, amely egy médiaszolgáltató által kialakított műsorrendben vagy műsorkínálatban - hosszától függetlenül - önálló egységet alkot.”     

A Bizottság a Kúria Kvk.I.38.019/2019./2. számú végzésében foglaltakkal egyezően rögzíti, hogy a támadott tartalom nem az Mttv. 203. § 47. pontja szerinti műsorszám, amelyért így nem visel szerkesztői felelősséget Szolgáltató. A Szolgáltató, mint a kifogásolt Facebook közösségi oldal üzemeltetője nem tartozik az Mttv.  203. § 41. pontjában definiált médiaszolgáltató kategóriájába, a közvetített online tartalom előállítói, szerkesztői maguk a felhasználók.

Ahogyan arra a Nemzeti Választási Bizottság 158/2022. számú határozatában is rámutatott, a Facebook közösségi oldalának használata magánjellegű – szerződéses kapcsolaton nyugvó – tevékenység, amely a Facebook-hoz, mint online közösséghez való csatlakozáson és ennek során a felhasználói feltételek elfogadásán alapul. A Facebooknak nem elsődleges célja illetve rendeltetése, hogy kampányfelületet biztosítson a jelöltek, jelölő szervezetek számára. A regisztrált felhasználók saját profillal, fiókkal rendelkeznek és szöveg, kép, videó, szavazás, stb. formájában különböző (média)tartalmakat tehetnek közzé, amelyet a profil ismerősei, követői láthatnak. Ezt a funkciót kihasználva tudják a jelöltek, jelölő szervezetek Facebook oldalukat kampánytevékenységre is használni.

Önmagában az a tény, hogy a Szolgáltató korlátozta a jelölt fiókját, nem minősül választási ügynek csak azért, mert a fiókot kampánytevékenységre is használják.

A Bizottság rögzíti, hogy a fiók korlátozásának körülményeit hatáskör hiányában egyik választási bizottság sem tudja kivizsgálni.

A Bizottság megjegyzi továbbá, hogy a Szolgáltató és a Felhasználó között egy magánjogi szerződés jött létre, és a tevékenységet – még kampányidőszakban is – a Felhasználó által elfogadott felhasználási feltételek szabályozzák. A Bizottságnak nincs hatásköre arra vonatkozólag, hogy megállapítsa azt, hogy a fiók korlátozása megfelelt-e a Szolgáltató és a Felhasználó közötti magánjogi szerződésnek, de ha még lenne is, maga a kifogás sem tartalmaz arra vonatkozó információkat, hogy a korlátozás milyen okból kifolyólag történt.

A Ve. 215. § d) pontja szerint a kifogást érdemi vizsgálat nélkül kell elutasítani, ha annak elbírálása nem tartozik egyik választási bizottság hatáskörébe sem. Erre tekintettel a Bizottság a kifogást érdemi vizsgálat nélkül elutasította.

A határozat a Ve. 208. §-án, 212. §-án, 215. § d) pontján, a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló 2010. évi CLXXXV. törvény (a továbbiakban: Mttv.) 203. § 40. és 41. és 47. pontján, a Ve. 297. § (1) bekezdés b) pontján, a jogorvoslatról szóló tájékoztatás a Ve.  221. §-án, 223-226. §-ain és a 297. § (2) bekezdés b) pontján alapul. Az illetékmentesség az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény 2. melléklet XIII. pont 8. alpontján alapul.

 

Érd, 2022. március 30.

 

 

 

Dr. Keviczki István

 

  elnök